 |
Pełna krew Świetna, wielowymiarowa, niejednoznaczna i prawdziwa poezja mówiąca własnym głosem, wkraczająca na obszary rzeczywistości nieczęsto przez współczesną poezję odwiedzane. To świat wsi, jej pejzaży, mieszkańców i ich „codziennych obrzędów”, przenikliwie i z czułością obserwowanych przez autora. Książka nagrodzona Nagrodą im. Wisłąwy Szymborskiej 2012. Archiwum / Poezje |
|
 |
Stopień pokrewieństwa W swojej jedenastej książce poetyckiej laureat Nagrody im. Szymborskiej 2013 bada stopień pokrewieństwa i obcości między sobą a światem. Bóg w tym świecie już raczej nie mieszka, a mimo to wiele wierszy Jarosza wciąż przynależy do czasu sakralnego i przestrzeni pulsującej rytuałem. Poetycki „podmiot zdarzeń” w swych wyrazistych kadrach mierzy się z relacjami rodzinnymi, pierwszymi zwiastunami starości, „świętami żywych”, które coraz częściej bywają świętami zmarłych. Zgodnie ze słowami autora: „Piszę. To miejsce, gdzie mogę spokojnie pomodlić się,/ poklęczeć”, otrzymujemy zbiór wierszy będących medytacyjnymi przystankami w życiowej pielgrzymce. Archiwum / Poezje |
|
 |
Święto żywych Wiersze zebrane oraz nowy tom laureata Nagrody im. Wisławy Szymborskiej w jednej książce. To obszerna poetycka historia autora nieustannie przekraczającego granicę między tym i tamtym światem, w której nie tylko śmierć staje się z upływem lat coraz silniej obecna, równie mocno zaznacza się w kolejnych utworach intensywność życia. Łukasz Jarosz w niezwykle przejmujący sposób daje wyraz swojej świadomości tego, że tych dwóch porządków nie da się pomyśleć osobno. Archiwum / Dożynki |
|
 |
Soma Soma jest tomem wierszy spokojnych i nienachalnie melancholijnych, w których oprócz motywu życia i szczęścia przewija się ból oraz śmierć. Doświadczenie podmiotu lirycznego jest doświadczeniem każdego człowieka, przez co książka Jarosza staje się uniwersalna i bliska czytelnikowi. Archiwum / Poezje |
|
 |
Kardonia i Faber W wierszach z tomu Kardonia i Faber Łukasz Jarosz stara się uporać z odchodzeniem bliskich. Śmierć jest tu oczywista i niezaprzeczalna, Bóg zostaje ujęty w nawias, a istnienie Miłości autor próbuje udowodnić – w końcu to ona wydaje się czymś trwałym i niezaprzeczalnym wobec kruchości ciała, lęku, samotności i bezradności. Poezja Łukasza Jarosza ma charakter podmiotowy, konfesyjny, jednocześnie odczuwanie jest w niej intensywne, rzeczywistość namacalna. Kardonia i Faber to już dziewiąta książka poety. Archiwum / Poezje |
|
 |
Mimikra Bohater poezji Jarosza, zanurzony w teraźniejszości, ale też w historii i literaturze, w intymności i życiu społecznym, chciałby dostrzec metafizykę w codziennych czynnościach - Bóg i człowiek to jednak oddzielne światy. W rzeczywistości Mimikry na ból narażona jest każda żywa istota. Archiwum / Poezje |
|
 |
lesers bend Muzyka zespołu Jarosza, Ozgi i Wieczorka poprzez połączenie przeciwstawnych nurtów pozwala na nowo wybrzmieć poezji, zarówno w ostrych brzmieniach basów, leniwym głosie melorecytacji, spokojnych dźwiękach syntezatora czy deformacjach głosowych. Na krążku pojawia się gościnnie Wojciech Bonowicz. Archiwum / Rekord BL |
|
 |
Biały tydzień Biały tydzień jest drugim tomem Jarosza po nagradzanej, debiutanckiej Somie. W książce powracają motywy znane z poprzedniej publikacji, plastyczne wiersze-opowieści, cielesna, zmysłowa metaforyka, a jednocześnie wrażliwość spojrzenia. Archiwum / |
|